środa, 5 lipca 2017

Porozumienie Bez Przemocy w szkole? cz. 2

NVC w szkole. Nauczyciele

porozumienie bez przemocy
Czy można wprowadzić Porozumienie Bez Przemocy w mury szkolne?

Myślę, że jak najbardziej. Mało tego – uważam, że skorzystaliby na tym nie tylko uczniowie, ale sami nauczyciele również. Dzięki przebytym kursom mogliby podnieść swoje kompetencje komunikacyjne, a następnie korzystać z nich nie tylko w relacjach z uczniami, ale także z innymi pracownikami szkoły, a może nawet poza nią.
Dlatego nieśmiało zaczęłam myśleć o tym, by opracowując budżet pod kątem ewentualnych szkoleń czy kursów dla grona pedagogicznego, można by zwrócić się tutaj w stronę Porozumienia Bez Przemocy. Póki co jest to jeszcze w sferze moich marzeń, na ile się ziszczą – czas pokaże. Nikogo siłą do niczego się nie namówi, a pewne nawyki – trudno zmienić.

Na początek myślę o szkoleniu wprowadzającym, by pozostali nauczyciele mieli możliwość zorientować się w idei NVC, sprawdzić na ile ją „czują”  i czy w ogóle chcą dalej wchodzić w ten świat. Bo Porozumienie Bez Przemocy to temat rzeka. Jedno szkolenie czy kurs nie zmieni naszych starych nawyków komunikacyjnych, nagle nie staniemy się bardziej empatyczni względem siebie i innych. Nie zaczniemy od razu lepiej definiować własnych potrzeb, przyglądać się baczniej swoim uczuciom i wyraźniej komunikować. A tym bardziej, nagle nie będziemy potrafili wejść w świat drugiej osoby i spróbować odgadnąć, co kryje się za jego „NIE!”, jakie potrzeby w danym momencie ma niezaspokojone, czego potrzebuje i jak to się ma do tego, czego potrzebuję ja w tej samej chwili. Zdaję sobie z tego wszystkiego sprawę. Jestem jednak przekonana, że warto chociaż spróbować. Dlatego tak bardzo bym chciała, aby nasze grono nauczycielskie skorzystało z możliwości wzięcia udziału w szkoleniu NVC dla kadry pedagogicznej. Uważam bowiem, że mamy w sobie ogromny potencjał i jesteśmy wybitnie wyczuleni na potrzeby naszych uczniów (czemu sprzyja praca w mało licznej społeczności uczniowskiej bo liczącej około 50 dzieci). Brakuje nam jednak narzędzi, by efektywniej "pracować".


Od czego zacząć?

Należałoby w pierwszej kolejności wspólnie odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania o następującej treści:

1. Co wiemy na temat NVC?
2. Co wiemy na temat NVC w szkole?
3. Na jakie nasze potrzeby odpowiada NVC?
4. Czy nasi nauczyciele i pracownicy szkolni byliby zainteresowani podjęciem takiego szkolenia?
5. Co zyskamy dzięki NVC?
6. Jakie koszty musimy ponieść (zarówno finansowe jak i niefinansowe) by wprowadzić NVC w mury naszej szkoły i włączyć ją w obszar naszej codziennej pracy edukacyjno-wychowawczej?

Jest zatem nad czym się zastanawiać :)



foto: www.pixabay.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz